ELS COGNOMS.


M'hi fixo. Diuen coses i més ara amb la globalització. 
A vegades, exagerant, dic que es poden fer diagnòstics només amb els cognoms.
Degut a això, i perquè òbviament els policies d’immigració d'Estats Units també s'hi fixen, dur segons quin cognom, com per exemple Escobar, pot ser un problema. 
A un col·lega meu amb aquest cognom, li van obstaculitzar 
una bona estona l’entrada a USA a la duana de l’aeroport, amb el conseqüent ensurt!
De fet, el meu pare m'ho va transmetre quant era petit. Dos cognoms idèntics significaven parentesc o consanguinitat, i per tant,  major probabilitat de patir alguna malaltia de transmissió hereditària.
Tinc que dir que abans d'entrar a la consulta vaig diagnosticar de Microlitiasi Pulmonar a un pacient amb un cognom extremadament inusual.
El motiu va ser que uns anys abans havia tingut un pacient amb el mateix cognom i la mateixa malaltia.
N'hi ha un cognom a les illes Pitiüses d'Eivissa, que especialment si és repetit, es pràcticament diagnòstic d'una malaltia no letal i que jo, alguna vegada a la consulta, he utilitzat per impressionar alguns pacients que m’han arribat a atribuir poders de mag!!!.
Arriba a la consulta una pacient, 40 anys, una mica de tos, però persistent i repetitiva, fumadora. Nascuda a un país llatinoamericà. De cognoms, B, B, típics d'origen basc.
-"¿Tu padre vive?"-
-"No, no, hace años ya murió."-
-"¿De qué?"-
-"Los médicos decian que tenia enfisema."-

Vaig demanar-li una determinació de genotipat d'alpha-1- antitripsina, per confirmar les meves sospites.
Efectivament, era tipus ZZ, una varietat d’emfisema hereditari.
Tot molt tècnic pel lector, però comprensible en el seu context.

Cognoms...


Comentaris