PAPALLONA.

Cubícul 5 d’Urgències Hospital Vall d’Hebron, 1973. 
Una dona lleugerament obesa, pàl·lida, suada, primera hora de la tarda, pols filiforme, 120 per minut, 32 respiracions per minut, cianosi (coloració blavosa) a les puntes dels dits, el marit, al costat, distancia prudent per no obstaculitzar.
-"Doctor, em pot aixecar el capçal de la llitera? M’ofego. Tinc por de vomitar, tinc molt mal de cap."-

L’auxiliar acosta una palangana.
-"Urgent: Tensió arterial, analítica i RX portàtil de tòrax. I correu, poseu-li una furosemida endovenosa i oxigen!"-

Te quaranta anys, una filla de deu, mestressa de casa, no és hipertensa que ella sàpiga.
-"Que li ha passat?"-
-"Estava al wàter, anava restreta i estava fent força, i tot de cop m`ha vingut un mal de cap insuportable."-

Es va senyalar el front i al clatell. 
-"He començat a vomitar. He cridat als veïns i el meu marit sort que treballa a prop a vingut volant. He tingut por de perdre el coneixement. Després m’ha vingut sensació d’ofec. Tinc por, me’n sortiré?"-
-"Clar que si, no pateixi que la curarem."-

Tensió arterial de 120/70. Temperatura de 35.5º
-"Ha tingut esgarrifances?"-
-"No, no."-

Han passat poc més de 10’. 
-"Poden sortir tots de l’habitació sis plau?"-

Els tècnics li fan el portàtil de tòrax.
-"En deu minuts podeu baixar a buscar-la."-

-"Com es troba?"-
-"Em sembla que millor."-
-"Algú pot anar a buscar el tòrax?"-


Baixa l’auxiliar. 
Posem la placa al negatoscopi del passadís.
L’estudiant d’últim any, C..., més tard cardiòleg, em diu: 
-"Que et sembla?"-
-"Ho hauries de dir tu, no veus que sembla una papallona?"-
-"Que vols dir?"-
-"Doncs que al tòrax se li veu una imatge de condensació en forma de papallona, típica d’edema de pulmó."-
-"Si, però te el cor normal, per tant no és la causa."-
-"Molt bé, per tant hem de pensar en coses menys freqüents..."-
-"Quines?"-
-"La malalta ho explica be. Li ve molt mal de cap per fer l’esforç de c... Ha fet una hemorràgia cerebral subaracnoidea."-
-"I això produeix edema pulmonar?"-
-"Està descrit als llibres, edema pulmonar de causa neurològica, jo és el primer cas que veig."-

-"Prepareu agulles de punció lumbar, guants, talles estèrils, iode."-

La punció va ser fàcil, ara no tindria tant bon pols, de seguida va sortir sang vermella rutilant, a pressió. 
El poder del cervell sobretot el cos. L’hemorràgia cerebral  pot produir ràpidament edema pulmonar, per l’acció sobre els capil·lars pulmonars.

-"Crideu el neurocirurgia de guàrdia. La malalta està estable. Torneu-li a administrar furosemida."-

Vaig seguir el cas. No va ser necessària la intervenció, i la pacient es va recuperar del tot.
El seu cas es va publicar. El Dr. C..., aleshores ja resident de cardiologia signava en primer lloc.

A la literatura científica hi havien pocs casos documentats com el nostre. A Vietnam si. Els soldats morts d’un tret al cap tenien edema pulmonar, comprovat per autòpsia.
Aquests ja no arribaven a Urgències.

Comentaris

Publica un comentari a l'entrada