L'ONCLE ESTEVE.

La meva avia paterna havia parit deu fills. Dos d’ells havien mort als primers mesos i el meu pare era el primogènit amb 20 anys de diferencia de la germana petita. Era el disseny familiar d’aleshores tan diferent dels actuals. L’oncle Esteve era dels petits. 

Després que tots els germans s’independitzessin, l’Esteve es va quedar a la casa familiar amb una germana conca (soltera) la Carmeta, i amb la mare, dona autoritària, de missa diària.

Des de jove va ser un protohippie. Vestia informal i estrafolari, anava mal afaitat, presumia de blasfemar, matacapellans, ateu com déu mana de pedra picada. 

El més colèric de la saga, a tota hora amb gos, que curiosament a tots els que va tenir els hi deia Boby. 
S’havia fabricat artesanalment i amb finalitat dubtosa,  una daga d’un metre camuflada amb un tros de canya buidat.

No treballava, a no ser que es quedés escurat, i aleshores feia de transportista amb una camioneta tronada.

Tenia una excel·lent  biblioteca gràcies a la qual seduïa als seus dos nebots preferits. 
Admirava i coneixia la literatura francesa, Zola, Balzac, Flaubert, i era un gran lector. 

Encara que prohibit pel meu pare, no podia estar-se quan venia a casa, de fer al·lusions i comentaris de llibres que en aquells temps es consideraven gairebé sacrílegs, així com d’explicar anècdotes de les cases de mala nota, que de tant en tant visitava.

Per ell nomes existia un músic, Bach, “el més gran de tots”, deia sempre.
Coneixia tota la seva obra, que podia escoltar sense parar durant hores.

Jo aleshores feia el darrer any de la carrera i em vaig assabentar posteriorment del que va passar. L’oncle Esteve deuria tenir uns 57 i no estava gaire fi. Va anar a veure un cosí metge, en Ramon:
-"Com em veus?"-
-"Esteve, això es greu."-
-"Va, tots els metges dieu el mateix, sou pitjor que els capellans."-

I no li va fer ni cas.

No va passar ni una setmana, una tarda de juny abans que es fes fosc:
-"Carmeta, Carmeta! corre vina, he vomitat i guaita quin toll de sang!"-
I ja no va parar d’expulsar sang convulsivament per la boca.

Aneurisma sifilític d’aorta perforat a esòfag. 
Mort romàntica per a un protohippie.


Comentaris