TAXI !

https://www.flickr.com/photos/goerlitzphotography/11628784374 

Pacient remès des del Servei d’Urgències. 
Jove, uns 40, prim, cabell arrissat més aviat ros, desinhibit i poc preocupat pel seu problema mèdic recent.
-"¿Que edad tiene?"-
-"Acabo de cumplir 40."-
-"¿Fuma?"-
-"Si, cuando me dejan."-
-"¿Le dejan?"-
-"Soy taxista, y ya no hay libertad..."-
-"Bueno yo utilizo mucho los taxis y francamente me molesta que fume el taxista durante el viaje."-
-"Mejor lo  dejamos aquí"-, va dir ell.

-"He leído el informe de urgencias, explíqueme usted que le ocurrió."-
-"Dicen que es la pleura, hace tres días, mientras estaba trabajando, me vino un dolor muy fuerte aquí en el pecho."-, (es va senyalar l’àrea pectoral de l’hemitòrax esquerre).
-"¿Le aumentaba al respirar?"-
-"No, era muy intenso y se mantenía constante,  yo estaba seguro que tenía un infarto y me estaba muriendo. Me llevaron a urgencias y allí todos corrían, me pusieron sueros, me hicieron un electrocardiograma, me pincharon para los análisis..."-

L’informe d’alta especificava que en vuit hores d’observació l’electrocardiograma era normal i no s’havia modificat. Els enzims d’infart també normals, Rx de tòrax normal. 
La impressió diagnostica era: Dolor toràcic d’origen no identificat.

-"¿Tuvo fiebre?"-
-"No, no."-
-"¿Nota alguna molestia ahora?"-
-"Ahora tal vez un poco aquí a la izquierda."-
-"Usted está muchas horas sentado. - ¿se le habían hinchado los pies?

Amb el temor que no hagués fet una embòlia pulmonar li vaig demanar un angio TAC.
No havia passat ni mitja hora que em truquen de Radiologia.
Vaig pensar, mecangondena, s’ha confirmat l’embòlia.
El radiòleg que hi havia aquell dia és un excel·lent  professional i a més a més un gran amic, TF.
-"Hola Morera, un cas maco i curiós."-
-"Una embòlia amb infart pulmonar oi?"-
-"No, no, que va! És tracta d’una patologia molt rara,  una Necrosi Grassa Epicárdica, amb una mica de líquid pleural, simulant una massa mediastínica. Ha tingut sort. És gras el pacient?"-
-"No, al contrari, és molt prim."-
-"Que li faràs ara?"-
-"No ho se, faré proves per descartar vasculitis, síndrome metabòlica... i  miraré bibliografia, es un cas molt inusual."-

La necrosis grassa epicárdica, és una entitat benigna poc freqüent, d’etiologia desconeguda, i hi ha mols pocs casos recollits a la literatura. El mecanisme del dolor es per torsió del greix que rodeja al cor. Les imatges del TAC en aquests casos son molt característiques i ens donen el diagnòstic definitiu.

Ja amb el pacient.
-"Bueno, para su información, lo que usted ha tenido no es nada malo, esté tranquilo. Así y todo, lo controlaré durante unos meses. Ah y espero que deje de fumar."-

A cada control que li feia:
-"Todo está bien, pero deje de fumar de una vez."-
-"¡Pero si ya no fumo!"-
-"Va, no me engañe."-
-"¡Que no le miento!"-

A cap d’un any el vaig donar d’alta. Estava content i agraït.
-"Aquí tiene mi tarjeta, si necesita un taxi me puede llamar a cualquier hora, tanto de dia como de noche."-

No l’he vist més. 
Encara avui em queda el dubta si va deixar definitivament de fumar.

Aquests dies amb la vaga de taxis m’aniria molt bé el seu contacte; sense anar més lluny, dilluns esmorzo a les 10h amb un amic i després tinc una reunió important a l’altra banda de Barcelona. 
Però no crec que sigui una bona idea trucar-lo, hi ha massa crispació en el mon del taxi.


Comentaris