SABOTATGE.

Fa uns pocs anys. Era la vigília d'una reunió científica organitzada per mi, en relació a la MPOC (EPOC), malaltia pulmonar obstructiva crònica, totalment relacionat amb l’hàbit tabàquic. Aprofitant l’ocasió  i amb la intenció de divulgar la malaltia amb finalitats preventives, a la que jo i molts col·legues de la meva especialitat hem esmerçat esforços, havíem convocat una conferencia-debat oberta al públic en general, a la seu del Col·legi de Periodistes.


La sala, al començament de la Rambla de Catalunya, estava, jo diria que plena. El debat-conferencia es feia sense suport de power-point i el públic estava molt actiu, inclús sospito que massa actiu. Era un acte clarament contra les tabaqueres i indirectament, els seus dispensadors/venedors.

No recordo els detalls de la meva exposició ni tampoc del debat. Però va haver un moment clau: un home, passat els seixanta, arreglat, discurs clar, vehement, se'm va adreçar:

-"Dr. Morera, tot això que diuen vostès els metges, que el tabac és perjudicial, no m'ho acabo de creure. Sense anar massa lluny, per la insistència de la premsa he deixat de fumar fa quatre mesos. Doncs, sàpiga que mai havia tossit tant, i demà tornaré a començar a fumar."-

Fundada o infundadament, en aquells moments estava segur que era un sabotejador contractat.
Ah, vaig respondre:

-"Vostè és lliure de fer el que vulgui. Però tingui en compte que aquells que aparentment deixen de fumar sense cap causa, durant els dos anys següents tenen més risc de que se'ls detecti un càncer de pulmó. És un artefacte estadístic perquè el que realment passa és que el fumador ja no es troba bé, inconscientment. Jo de vostè em faria una radiografia demà."-

Va remugar.
I aleshores, un fet no predictible.
Un senyor del públic, d'uns seixanta anys, també va demanar la paraula.

-"Jo he vingut a aquest acte per donar-li les gràcies. Estic viu, degut al mateix raonament que vostè em va fer fa cinc anys. Li vaig seguir el consell, em van trobar un tumor al lòbul inferior esquerre, em van operar i aquí estic per explicar-ho."-

No cal dir que es va produir una catarsi especial a la sala. Jo no sabia que dir, vaig regraciar-li el seu agraïment públic.
Estic segur que el primer era un sabotejador contractat de les tabaqueres. Però, el segon, l'havia contractat jo? 
No penso desvetllar el misteri, els que em coneixen saben la resposta.

Comentaris