CASUALITAT.

Fa pocs mesos. Despatx 26 de Teknon. Matí. 
Entra una pacient jove, potser 35 anys. Culta informada.

-"Hola, jo venia a consultar, en part per consell del meu reumatòleg, que jo pateixo una espondilitis anquilopoiètica i vull estar tranquil·la de que no tinc cap afectació pulmonar secundaria a la malaltia reumàtica."-

Em sento segur, serà una consulta fàcil.
-"Porta alguna documentació?"-
-"Si una radiografia de tòrax i una espirometria."-

Les vaig revisar. Ambdues exploracions eren normals.
-"Miri, estigui tranquil·la. Al contrari que l'artritis reumatoide, l’afectació pulmonar és afortunadament rara. Si que en casos molt avençats la funció respiratòria es veu limitada per la rigidesa de les vertebres. Però no es el seu cas. Si que raríssimament es pot donar una afectació apical en els pulmons, però jo amb tota la meva experiència, nomes n'he vist un cas."- 

No era exactament veritat, recordava una primera reproducció a un llibre de reumatologia de Bywaters, a qui vaig  tenir ocasió de conèixer al l’hospital Clínic, i alguna altra reproducció amb llibre o revista.
La vaig tranquil·litzar. Se'n va anar contenta, em penso que convençuda de la meva competència.

Faig passar el següent pacient. Quant entrava pel nom ja sabia que era un pacient de l'est. Venia acompanyat d'una familiar amb més fluïdesa idiomàtica.
Era un noi prim, d'uns trenta anys.
-"He vingut per fer-me una revisió. Estic diagnosticat  d’una espondilitis anquilopoiètica, des de fa uns deu anys. El Dr. P.... m'ha demanat una radiografia de tòrax. M'han dit que no és normal, i vol saber la seva opinió."-

Vaig posar uns ulls com unes taronges, a la radiografia unes lesions biapicals, com la reproducció del text de Bywaters!
-"Miri, es una lesió en els pulmons, probablement relacionada amb la seva malaltia reumàtica, i és molt rara, és la segona que veig a la meva vida, (vaig tornar a mentir)No s'ha de preocupar, te poca importància, es una afectació estable. A vegades es pot sobreinfectar per un fong, farem més anàlisis."-

Quina casualitat!

Comentaris